خودرو ایران iran automotives

به امید روزی که همه خانواده های ایرانی ماشين خوب ايراني داشته باشند

خودرو ایران iran automotives - مقایسه رانا با 206 صندوق دار

کارشناس خودرو
خودرو ایران iran automotives به امید روزی که همه خانواده های ایرانی ماشين خوب ايراني داشته باشند

مقایسه رانا با 206 صندوق دار

 

 

رانا که با کد داخلی X12، سومین خودروی بومی تولید شده در داخل کشور به حساب می آید، نام آن بر وزن واژه هایی همچون توانا، خوانا و ... از بن راندن مشتق شده است تا به خوبی مهم ترین خصوصیت یک خودرو را که همان هدایت و حرکت آن است از خود به معرض نمایش گذارد.

 

صنعت خودروسازی کشورمان طی چند سال گذشته در مقایسه با سال های قبل تر روند رو به رشد سریع تر و بهتری را شاهد بوده است. ارایه محصولات بیش‌تر، ارتقای نسبی کیفیت خودروهای تولید داخل و مجهز شدن عمده محصولات داخلی به کم ترین سیستم های ایمنی چون ترمزهای ضد قفل یا ABS و کیسه های هوا از جمله مواردی هستند که این پیشرفت را در صنعت خودروسازی ایران بیش از پیش به نمایش می گذارند. در این بین محصولات تولید داخل که به دست طراحان ایرانی شکل گرفته اند در بین مردم کشورمان جنجال بیش‌تری به پا کرده اند. یکی از این محصولات که به زمان عرضه آن به بازار داخلی نیز نزدیک می شویم، دومین خودرو با برند ملی یعنی راناست. رانا که با کد داخلی X12، سومین خودروی بومی تولید شده در داخل کشور به حساب می آید، نام آن بر وزن واژه هایی همچون توانا، خوانا و ... از بن راندن مشتق شده است تا به خوبی مهم ترین خصوصیت یک خودرو را که همان هدایت و حرکت آن است از خود به معرض نمایش گذارد. در این شماره بر آن شدیم به دلیل ویژگی های مشترک پلتفرم این خودرو با 206 SD و در یک سگمنت قرار گرفتن این دو از محصولات بازار کشورمان، پیش از حضور رسمی رانا در بازار به مقایسه و بررسی تفاوت های آن با 206 صندوق دار بپردازیم.
 

طراحی مدرن رانا

بدون هیچ تردیدی باید مهم ترین ویژگی رانا را بهره مندی آن از طرحی بسیار متناسب، جذاب و تا حدودی خشن دانست. طراحی که این خودرو را در کنار محصولاتی چون سمند و البته فیس لیفت موفق پژو پارس، یکی از موفق ترین طراحی های صنعت خودروسازی کشورمان قرار می دهد. شاید با کمی خوش بینی بتوان هماهنگی بخش های مختلف رانا را حتی از پژو 206 صندوق دار نیز بهتر دانست. با وجود آن که با نگاهی کلی و گذرا به بدنه رانا شباهت های انکار ناپذیر آن را با 206 صندوق دار به خوبی می توان مشاهده کرد طراحی ظاهری این خودرو بسیار فراتر از یک فیس لیفت به حساب می آید. در بخش جلو در مقایسه با 206 SD با چهره ای کاملا جدید و به روز شده مواجه هستیم. این موضوع به طور حتم بیش از هر چیز به واسطه طرح منحصر به فرد چراغ های بزرگ جلو ایجاد شده تا نمایی بسیار مدرن و جوان پسند را به وجود آورد. کاپوت خودرو با خطوط عضلانی که در ادامه تا پایین سپر کاملا از نو طراحی شده جلو امتداد پیدا کرده اند در کنار جلو پنجره پنج ضلعی با نوار حاشیه ای کرومی که آرم سمند در وسط آن جای خوش کرده است از دیگر موارد برجسته طراحی ظاهری رانا در بخش جلو در مقایسه با 206 به حساب می آیند.

با حرکت از نمای جلو خودرو به کناره ها این رنگ و بوی تازه رانا رنگ می بازد و بیننده خود را با 206 SD رو به رو می بیند که تنها مواردی چون آیینه های کناری و ضربه گیرهای روی در هم‌رنگ بدنه سعی در متمایز سازی رانا با 206 را دارند! در این بخش یکی از نقاط ضعف طرح رانا در مقایسه با خودروهای به روز نبودن راهنما بر روی آیینه های کناری است که همانند 206 این راهنماها بر روی گل‌گیر قرار گرفته اند. البته با توجه به فلسفه ساخت رانا که تولید خودرویی ارزان قیمت و با کیفیت بوده می توان از این مساله چشم پوشی کرد. در مجموع باید پذیرفت که با وجود بهره گیری از پلتفرمی جدید در این خودرو به واسطه نقاط مشترک فراوان با پلتفرم 206/C3 گروه PSA همچنان شباهت ها بیش از تفاوت ها به چشم می آیند. نکته ای که نباید آن را از نظر دور داشت این است که با همه این تفاسیر هارمونی کلی بدنه در همه نماها از 206 نیز بهتر و شکیل تر به دست آمده است. این مهم در کنار قمیت پایین تر در مقایسه با خودروی اصلی شاید حتی موقعیت 206 صندوق دار را به عنوان یکی از پر فروش ترین محصولات داخلی در بازار به خطر بیندازد.

با عبور از کناره خودرو و حرکت به سمت نمای عقب، فرم جدید در صندوق با اسپویلر یک تکه قرار گرفته بر روی لبه آن و چراغ ترمز سوم مجهز به تکنولوژی LED در وسط بدون شک ضمن افزودن بر جذابیت بصری، حالتی اسپرت را نیز برای رانا ایجاد کرده است. چراغ های عقب رانا با وجود قرار گیری در ارتفاعی بالاتر در مقایسه با 206 صندوق دار در کنار سپر عقب جدید آن یکی دیگر از پارامترهای موثر در القای حس اسپرتی به بیننده به حساب می آید. در مجموع در بخش عقب می توان فرم جدید و مدرن تری را نسبت به 206 مشاهده کرد که البته نکات منفی چون وجود قفل صندوق در گوشه سمت راست به صورتی کاملا سردرگم کمی عجیب به نظر می رسد
 

طراحی بدنه رانا را باید همراه با جزییات و در نظر گرفتن مد روز ملاحظه کرد که بدون تردید یکی از بزرگ ترین ویژگی آن در برابر رقبای داخلی و خارجی در محدوده قیمتی آن به شمار خواهد آمد.

با ورود به داخل کابین سیاست فلسفه ساخت خودرویی ارزان قیمت در همان نگاه نخست به چشم می آید. در این فضا سعی بر آن شده تا با حذف پیچیدگی های طراحی و با الهام از خودروهایی همچون لوگان ضمن حفظ کیفیت هزینه های طراحی و تولید تا حد امکان پایین نگه داشته شود که البته این مساله تاثیر منفی در ایجاد طرحی قابل قبول و زیبا را نداشته و حتی بر عکس به دلیل تازه بودن طرح داخلی در مقایسه با 206، شاید حتی برای مشتریان جذابیت بیش‌تری نیز داشته باشد! داشبورد رانا به صورت یک پارچه و البته با طرحی روان و جذاب قالب گیری شده تا در کنار مواردی همچون ورودی های هوای دایره ای شکل و کنسول مرکزی به رنگ نقره ای تاحدودی همان روحیه اسپرت نمای ظاهری را در داخل کابین نیز بتوان مشاده کرد. به نظر می رسد اگر سازنده مطابق وعده رانا را با قیمتی پایین تر از 206 صندوق دار روانه بازار سازد به طور حتم این خودرو از همان ابتدای عرضه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار خواهد گرفت و به طرز جدی برادر خود یعنی 206 صندوق دار را به چالش می کشاند.

پیشرانه های EF4، EF7 و TU5

در بخش پیشرانه نیز رانا در مقابل 206 صندوق دار حرف های بسیاری را برای گفتن دارد و عرضه حداقل سه پیشرانه مختلف از همان ابتدا بر روی این خودرو (در حالی که 206 صندوق دار تنها با دو پیشرانه TU5 و TU3 عرضه می شود) این نکته را بیش از پیش برجسته می کند. پیشرانه های قابل نصب بر روی رانا عبارتند از: پیشرانه آشنایTU5  به قدرت 108 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر که در دو نوع مجهز به جعبه دنده دستی و اتوماتیک عرضه می شود(مشترک با 206 SD)، پیشرانه EF7 با قدرتی بیش از 114 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن متر در حالت بنزین سوز و در نهایت پیشرانه بسیار کم مصرف EF4 به قدرت 95 اسب بخار در حالت بنزین سوز که برای اولین بار بر روی رانا در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. همچنین زمزمه هایی مبنی بر امکان سفارش نمونه توربو پیشرانه EF7 با قدرتی فراتر از 150 اسب بخار و همچنین پیشرانه دیزل ملی بر روی رانا در آینده ای نزدیک به گوش می رسد که طبیعتا ضمن گسترده کردن طیف انتخاب بر جذابیت های آن نیز به عنوان یک مدل به روز خواهد افزود.

تا ورود رسمی رانا به بازار کشورمان نمی توان به بررسی ویژگی های دینامیکی و سواری این خودرو و مقایسه آن ها با 206 صندوق دار پرداخت. باید در نظر داشت که 206 SD در این بخش یکی از بهترین های این سگمنت به حساب می آید که البته به لطف بخش های فنی مشترک بین این خودرو و رانا و همچنین بهره مندی رانا از پیشرانه به روزتر و قدرتمندتر EF7 می توان انتظار داشت که این خودرو در این بخش نیز پا به پای 206 و یا حتی بهتر از آن عمل کند.

 

اگهي رايگان خريد وفروش خودرو + اطلاعات فني + مقايسه خودرو ها   

 

قیمت روز خودروها


موضوعات مرتبط: ایران خودرو
برچسب‌ها: رانا

تاريخ : دوشنبه هشتم خرداد 1391 | | نویسنده : کارشناس خودرو |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.